halsa_medicin_sida


Antioxidanter och deras betydelse för vår hälsa


Antioxidanter i frukt och grönt är livsviktiga för oss och skyddar oss mot många sjukdomar, ändå så minskar antioxidanter i vår föda då vi steker och kokar mer, handlar mer färdigmat och micrar mat. Här får du reda på hälsoeffekten för olika antioxidanter och tipps hur du kan öka din dagliga dos.

Vårt immunförsvar använder antioxidanter för att neutralisera fria radikaler/oxidanter som kan skada oss. Det behövs en bra balans mellan oxidanter/fria radikaler och antioxidanter, men idag får vi oftast i oss för lite antioxidanter genom kosten och för mycket oxidanter.

Antioxidanternas skyddar

Idag vet man att antioxidanterna har en skyddande effekt mot en rad olika sjukdomar och olika vetenskapliga studier har visat effekt på allt från cancer, åderförfettning, artrit, inflammationer, blodpropp, skyddar nyfödda barn mot hjärnskador, benskörhet, bakterietillväxt, tandköttsinflammation.

Då olika frukter och grönsaker innehåller olika antioxidanter som har olika effekter så fem enheter grönt och frukt betyder inte ett halvt kilo potatis utan ska vara minst fem olika val. Enligt Professor Stig Bengmark innehöll människans matbord 500 växter/frukter/rötter och nötter för 40.000 år sedan, idag lever många på 16 olika enligt en amerikansk studie, så enligt honom är det inte underligt att vi har så många sjukdomar nuförtiden.

Utöver mycket frukt och grönt behövs det ofta vitamin och mineraltillskott enligt professor Olov Lindahl. Att steka eller micra mat tar bort de flesta antioxidanterna och speciellt stekning skapar kemikalier mindre bra för hälsan inklusive oxidanter/fria radikaler som i sin tur behöver mer antioxidanter för att neutralisera deras skadliga hälsoeffekter. Kokning är skonsammare men även där försvinner en hel del antioxidanter.

Blåbär

Det finns flera studier som visat att antioxidanterna i blåbär (antocyanosider), svarta vinbär och björnbär skyddar celler och är bra för synen/ögonen (om du vill vara bekväm finns det blåbärsextrakt i tabletter, exempelvis på (sponsrad länk - själv så äter jag en halv deciliter blåbär blandad med annan färsk/frusen frukt tillsammans med min mysli eller varma havregrynsgröten på morgonen med lite Alpro sojamjölk, kan det bli godare och nyttigare?). Mer om blåbärens nyttighet kan du läsa här (även fakta om blåbärens övriga hälsoeffekt som att de förbättrar mörkerseende enligt forskning och att de kanske skyddar mot alzheimer). En del antioxidanter är värmekänsliga, exempelvis så försvinner större delen av antioxidanterna i olivolja om man värmer den över 30 grader.

Grönt och vitt te skyddar mot cancer

Både grönt och vitt te innehåller stora mängder antioxidanter (svarte innehåller 1/4 så mycket antioxidanter) och personer som dricker mycket grönt te har visat sig ha mindre cancer än personer som inte dricker grönt te enligt flera studier.

Granatäpple, en vitamingranat

Granatäpplen har under tusentals år används för sina medicinska egenskaper i bland annat ayurvedisk medicin och de innehåller extremt mycket aktiva ämnen som antioxidanter. Flera studier visar att granatäpplen har en skyddande effekt mot cancer och hjälper kroppens immunförsvar att bekämpa cancer (studier på bland annat prostatacancer). Även god effekt mot åderförfettning och högt blodtryck har visats i en del studier. Kliniska studier för att bestämma granatäpplens hälsoeffekt har utförts eller utförs i följande områden: prostatacancer, hyperplasi, diabetes, lymfom, rhinivirus infektioner, åderförfettning, hjärnskador på barn. En del studier har gjort på 2,5 deciliter granatjuice per dag under flera månader, bland annat i studier där man såg att prostatacancertillväxten saktades ned dramatiskt, upphörde helt ellet till och med gick tillbaks i en del fall.

Lök skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer
Studier har visat att personer som äter en medelstor lök per dag eller mer har mindre cancer än andra och vissa kancerarter är 88 procent mindre enligt en stor italiensk studie som omfattar 25.000 personer. Man tror att det beror på de många olika svavelföreningarna som finns i lök. Enligt studien verkar inte spelar någon roll om det är stekt, kokt eller rå lök, läs med i SVD

Innehåll av antioxidanter:

Lax, astaxantin;
Ägg: zeaxantin
Tomater: lykopen
Morötter betakaroten
Morötter (rårivna): betakaroten
Gröna ärtor & broccoli: lutein
Purjolök & broccoli: kempferol
Apelsiner: zeaxantin hesperitin
Blodgrape: lykopen naringenin
Äpplen: quercetin katekin
Lök: quercetin
Rödvin: quercetin katekin
Te: epigallokatekin
Choklad: ekikatekin
Granatäpplen: bland annt olika flavonoider
Blåbär & andra svarta bär: antocyaniner

Men för att göra det enkelt, ät mer varierat, olika grönsaker, olika citrusfrukter, äpplen, drick grönt te. Komm ihåg att för mycket av det goda inte är bra heller, ett glas vin till maten några gånger i veckan är ok, men inte mer. Och äpplen är listade som laxerande, så ett äpple efter maten är bra och sätter fart på tarmarna, men äter man för många kan det kanske bli för bra resultat för en del. (läs mer om vår artikel om kolesterol

Det är även värt att tänka på att industritillverkad mat oftast innehåller låga nivåer av antioxidanter. Dessutom har en del undersökningar visat att dagens snabbodlade grönsaker ofta innehåller hälften så mycket antioxidanter som ekologiskt odlade grönsaker, ganska självklart om man lyckas få en gurka bli dubbelt så på halva tiden genom att droppa näringslösning på rötterna så låter det ju rimligt att antalet nyttiga ämnen är mindre än om den får växa långsammare i en naturlig miljö. Så det är idag extra viktigt att välja rätt och äta minst ett halvt kilo blandade grönsaker och frukter per dag.

I filmen kan du se hur man enkelt skalar ett granatäpple.



Antioxidanter och deras betydelse för vår hälsa



Vi rekommenderar: Bekvämt att slippa leta efter damsugarpåsar i butiker som sällan har alla olika sorter hemma. Att få dom direkt i brevlådan är bekvämt och jag sparade några tior jämfört med affären. Kommer fortsätta att beställa på webben, billigt, bra och prisvärt. /Peter

Smidigt och enklet: färgatronerna hem i brevlådan. priserna är bra, brukar köpa orginalbläck (Epson garanterar 70 år på papperet utan blekning, viktigt för mig efter senaste hårddiskkrashen), men inkjets egna patroner lär vara bra enligt dom som provat. /Peter

Onsdagen den 27:e juli   
» ANNONSER «

» Relationer «
» HÄLSOHÖRNAN «
» GOURMEHÖRNAN «
» RESTIPS «
www.merhalsa.se

» NYTTOLÄNKAR «

 



Upptäck sverige

Dela:
Dela på Facebook Dela på Twitter Pusha denna reco Dela på Bloggy Lägg till på Delicious




Information om cookies, (c) SveaPortalen.se