halsa_medicin_sida

Gå ner i vikt, forskarnas säkra bantnings-råd

En sak som de flesta vet som provat är att alla olika dieter inte fungerar och ger någon bestående effekt. Men det finns hopp, forskningen har de senaste åren hittat flera säkra metoder som fungerar.


BBC programmet 10 saker du behöver veta om bantning listar sex punkter som du kan använda för att nå din idealvikt. 1) De flesta personerna visar sig glömma i snitt 50% av de kalorier de äter per dag (såser, tilltugg, backning, snax). Så när personer tror sig äta normalt mycke och trots detta är överviktiga visar studier att de äter betydligt mer än de tror. Så att minska portionsstorleken är en fungerande strategi.

2) Man ska även undvika att vara hungrig så magen inte börjar sända hungersignaler till hjärnan. Socker, mjöl och andra kolhydrater triggar hungerkänslan då det ger svängningar i blodsockernivån vilket leder till en viktuppgång. Och att fett är så mycket värre än socker är lite av en myt, 100 gram mjöl = 50 gram fett. Några få nötter kan hålla oss mätta samtidigt som vi inte får hungerkänslor efter 40 minuter och äter mer (nötter har en bra balans mellan proteiner & fett) ... Nötter drar även igång fettförbränning vilket inte mjöl och socker gör, snarare tvärt om.

3) Motion ökar fettförbränningen i upp till 24 timmar. Men det finns även hopp för de som inte vill träna. försökspersonen brände 240 extra kalorier per dag (12 kg per år) genom att medvetet röra på sig lite extra varje dag, gå när hon pratade i telefon, gå av en busshållplats tidigare och gå sista biten, gå mer i trappor, inga stora förändringar med de fungerar.

4) Personer som åt 10% mer proteiner höll sig mätta flera timmar längre än personer som åt samma mängd kalorier i kolhydrater eller fett. Det beror enligt forskarna på att proteiner gör att tarmarna utsöndrar mer av ett hormon som dämpar hjärnans hungersignaler. Jordnötter, mandel och pumpafrön innehåller över 20% proteiner, tätt följt av linfrön, sesamfrön och valnötter.

5) En grupp försökspersoner åt exakt samma måltid (kyckling, ris och grönsaker), den ena gruppen åt måltiden med ett glass vatten medan den andra gruppen åt måltiden som en krämig soppa med vattnet mixat med soppan. Gruppen som åt den krämiga soppan höll sig mätt i flera timmar medan den andra gruppen snabbt blev hungrig. En ultraljudsscanning visar orsaken, de som åt den krämiga soppan hade en full mage flera timmar senare medan de som åt maten med vattnet hade en nästan tom mage med som matbitar i och en mage som skickade signaler till hjärnan att den var tom. Anledningen enligt forskarna är att vattnet snabbt lämnar magen.

6) Lågkalorimjölkprodukter minskar upptaget av fett i tarmarna vilket motsvarar en viktminskning på 2 kg per år. Forskning visar att kalciumet i mjölken binder sig med fett i en tvålliknande massa som passerar kroppen utan att tas upp som näring. Dock bör man vara försiktig med för högt mjölkintag, dagens mjölk är inte alltid så nyttig som förr i tiden då en ko mjölkade 2,5 liter per dag och betade gräs. Idag får korna i sig kraftfoder som inte alltid är den nyttigaste, då hålls i stort havande då kor som kalvat mjölka mer och då innehåller mjölken mycket hormoder avsedda för kalvar, men vilka effekter alla dessa hormoner har på människan är inte helt utrett men forskare misstänker att mjölk är inblandad i flera av våra moderna folksjukdomar som hjärt och kärlsjukdommar, vuxendiabetes, bröstcancer, tarmkancer och prostate cancer. Kor i modern djurhållning får en hel del mediciner i sig som går ut i mjölken och dagens kor producerar ofta 20-25 liter mjölk per dag.

7) Att man kan gå ner i vikt genom bantning är en myt, tvärt om. Enligt dietister och forskningen leder bantning till att man äter ensidigt och förlorar vätska, fett och muskelmassa. Kroppen ställer om sig och ämnesomsättningen minskar. Har dieten gått så långt att man har mindre muskelmassa så har man en lägre ämnesomsättning då muskler förbränner energi efter dieten. Det vanliga som händer efter bantningen är att kroppen snabbt återställer vikten och därefter ökar man ofta i vikt då kroppen strävar efter att gardera sig mot svältperioder i framtiden och med den minskade muskelmassan och kroppens omställning har man en lägre energiförbränning i kroppen så det är lättare att gå upp i vikt. Så träning och ökad muskelmassa och undvika svältperioder med ett balanserat näringsintag är en viktig nyckel till viktminskning.

Det enda sättet att minska vikten är att se till att kroppens upptag av näring är mindre än det den förbränningen! Att se till att kroppen förbränner mer samtidigt som man ser till att minska näringsintaget ger resultat. Om du använder dessa 7 punkter klokt kommer du gå ner i vikt.. börja med små förändringar, men lägg till något varje vecka, gör det till en utmaning. Det tar 2 veckor att förändra ett beteende, sen känns det naturligt. Även smaken kan man ändra lätt, efter två veckor med te utan socker smakar te med socker för sött.

Vi rekommenderar: Bekvmt att slippa leta efter damsugarpsar i butiker som sllan har alla olika sorter hemma. Att f dom direkt i brevldan r bekvmt och jag sparade ngra tior jmfrt med affren. Kommer fortstta att bestlla p webben, billigt, bra och prisvrt. /Peter

Smidigt och enklet: frgatronerna hem i brevldan. priserna r bra, brukar kpa orginalblck (Epson garanterar 70 r p papperet utan blekning, viktigt fr mig efter senaste hrddiskkrashen), men inkjets egna patroner lr vara bra enligt dom som provat. /Peter

Måndagen den 24:e juli   
» ANNONSER «

» Relationer «
» HÄLSOHÖRNAN «
» GOURMEHÖRNAN «
» RESTIPS «
www.merhalsa.se

» NYTTOLÄNKAR «

 



Upptck sverige

Dela:
Dela på Facebook Dela på Twitter Pusha denna reco Dela på Bloggy Lägg till på Delicious




Information om cookies, (c) SveaPortalen.se